Wednesday 17 July 2013

khasiat pokok jarum tujuh bilah

Assalamualaikum,


Petang semalam saya menjenguk tanaman herba saya, ternampak pokok jarum tujuh bilah mengeluarkan bunga yang cantik berwarna jingga. Saya mencari maklumat tentang khasiat pokok ini di internet.Pokok ini sebenarnya daripada keluarga kaktus. Sepanjang batangnya terdapat tujuh batang duri yang sangat tajam. Kalau tecucuk jari memang berdarah.Pokok ini dinamakan sempena tujuh bilah duri tu la. Daunnya ranggup boleh dijadikan ulam dan salad.

Khasiatnya boleh merawat penyakit kanser, batu karang dan sakit buah pinggang.

Sedar perkongsian daripada internet cara penggunaannya;

1. Untuk merawat tumor atau kanser, ambil 3 helai daun jarum tujuh bilah dan dicampurkan dengan 30 helai daun belalai gajah dan diblend supaya menjadi jus dan terus diminum tanpa ditapis. Amalkan setiap hari. Saya dah pernah cuba resepi ni, tapi kuasa penyembuhan ditangan Allah s.wt, kita hanya berusaha. 
2. Untuk rawatan batu karang, ambil 7 helai daun tujuh bilah diblend dengan sebiji epal hijau.

 Jika sakit berlarutan kita harus berjumpa doktor ini sebagai rawatan alternatif sahaja.Saya bukanlah seorang pengamal perubatan hanya berkongsi apa yang dipelajari sahaja.

Daun ini juga boleh dibuat kerepek seperti daun bayam. Petang ni untuk berbuka puasa saya akan cuba membuat kerepek daun jarum tujuh bilah.

Selamat berkebun rakan-rakan semua. Sehingga bertemu lagi dientri yang lain.

2 comments:

  1. hi, im yoong hwa, i would like to ask. do you have this plant ? cz i need it for my research? can i have some?

    ReplyDelete
  2. Testimoni 7
    ▪️Muhammad Iman Nashriq, umur 2 tahun. Mengidap penyakit lelah sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan, sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa² perubahan. Ibunya cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.

    ➡️Testimoni tu kalau buka website die ,ada sekali gambar pesakit.

    ➡️Sy sarankan kepada sesiapa yg ada sakit kanser ,cubalah ikhtiar cara ni selain usaha dengan rawatan doktor, tak salah kalau kita rawat cara alternatif lain, lagipun dari pengalaman saya sendiri yang mengidap penyakit kronik, ubat kanser tak ada di pusat rawatan, kimo memang membantu tapi merawat cara alternatif ni dah mula diterima masyarakat, cuma carilah yang betul² nak bantu merawat,bukanlah nak kaut untung semata².

    ➡️Ni sy tinggalkan sekali nombor utk dihubungi.Kot nak tanya apa²...
    En Mohd Zuhairi Bin Noordin 0174687570

    Sebarkan untuk kebaikan bersama.

    Terima kasih banyak²

    ReplyDelete