Wednesday, 17 July 2013

khasiat pokok jarum tujuh bilah

Assalamualaikum,


Petang semalam saya menjenguk tanaman herba saya, ternampak pokok jarum tujuh bilah mengeluarkan bunga yang cantik berwarna jingga. Saya mencari maklumat tentang khasiat pokok ini di internet.Pokok ini sebenarnya daripada keluarga kaktus. Sepanjang batangnya terdapat tujuh batang duri yang sangat tajam. Kalau tecucuk jari memang berdarah.Pokok ini dinamakan sempena tujuh bilah duri tu la. Daunnya ranggup boleh dijadikan ulam dan salad.

Khasiatnya boleh merawat penyakit kanser, batu karang dan sakit buah pinggang.

Sedar perkongsian daripada internet cara penggunaannya;

1. Untuk merawat tumor atau kanser, ambil 3 helai daun jarum tujuh bilah dan dicampurkan dengan 30 helai daun belalai gajah dan diblend supaya menjadi jus dan terus diminum tanpa ditapis. Amalkan setiap hari. Saya dah pernah cuba resepi ni, tapi kuasa penyembuhan ditangan Allah s.wt, kita hanya berusaha. 
2. Untuk rawatan batu karang, ambil 7 helai daun tujuh bilah diblend dengan sebiji epal hijau.

 Jika sakit berlarutan kita harus berjumpa doktor ini sebagai rawatan alternatif sahaja.Saya bukanlah seorang pengamal perubatan hanya berkongsi apa yang dipelajari sahaja.

Daun ini juga boleh dibuat kerepek seperti daun bayam. Petang ni untuk berbuka puasa saya akan cuba membuat kerepek daun jarum tujuh bilah.

Selamat berkebun rakan-rakan semua. Sehingga bertemu lagi dientri yang lain.

1 comment:

  1. hi, im yoong hwa, i would like to ask. do you have this plant ? cz i need it for my research? can i have some?

    ReplyDelete