Wednesday 17 July 2013

Menu berbuka puasa

Assalamualaikum,

Selamat bertemu kembali,

Semalam semasa membersihkan kebun belakang rumah ternampak pucuk paku merah kalau dikampung saya org panggil paku midin. Lalu terlintas dibenak fikiran untuk masak bubuk lambuk Terengganu. Bulan puasa tahun lepas biras saya ada masak bubuk lambuk Terengganu yang menggunakan paku midin ,daun kesom, daun kaduk serta daun pucuk manis.lalu saya pun google la resepinya, terima kasih pada resepibonda.com. Allhamdullilah daun-daun ni ada kat belakang rumah saya, jimatlah belanjanya.
Teringat pula pesanan arwah emak, kalau berbudi dengan tanah InsyaAllah akan dapat hasilnya. Masa tanam kena niat untuk bersedekah tak kira la kalau kita sedekah kat jiran ke atau ada binatang yang tumpang makan kita akan dapat pahala juga.


Empat jenis daun yang diambil dibelakang rumah, Allhamdullilah sedap juga bubur lambuk Terengganu ni berkhasiat kerana dah ada protein(dari isi ikan selayang), vitamin, mineral daripada 4 jenis
pucuk-pucuk segar dan juga karbohidrat dari beras.Pada kawan-kawan yang belum tahu nak masak apa hari ni boleh la cuba bubur lambuk Terengganu ni.

Wassalam, jumpa lagi dilain entri ya.

No comments:

Post a Comment